BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Jumaat, 12 Jun 2009

Makanan Yang Panas Mengeraskan Lidah

Gulai di atas dapur membuak-buak mengelegak. Harum baunya pasti membuka selera bagi sesiapa yang terciumnya.Aku perhatikan saja si tukang masak restoren itu mengadunkan rencah-rencah untuk masakan yang berikutnya.Gulai apalah pula yang akan di masaknya,aku pun tak pasti.Sambil itu tangannya sempat mencapai sebatang senduk lalu diceduknya sedikit gulai tersebut dan di hirupnya.

"Auu!" ia terjaritnya kecil. Lidahnya mungkin melecur. "Itulah akibatnya kalau tak ikut sunnah Rasulullah," bisik hatiku.

Di dalam Islam memang ada tatatertib dan peradaban mengenai makan dan minum. Kalau kita suka makan makanan yang masih panas-panas akibatnya lidah kita akan menjadi keras.Bila lidah telah keras menyebabkan kita begitu sukar menyebut ayat-ayat Allah. Kesannya kita tidak mudah untuk menghayati kalimah suci itu yang mempunyai keunikannya yang tersendiri bagi setiap sebutan mahrajnya.

Oleh itu elakkan dari suka menghirup atau makan makanan yang masih berkepul-kepul lagi asapnya. Gigi pula akan mudah menjadi lebam dan cepat reput bila kita kerap mengamalkan tabiat demikian. Bagi wanita hamil, hendaklah juga di jauhi tabiat sedemikian kerana ia boleh memudaratkan bayi di dalam kandungan. Apabila bayi lahir ke dunia kemungkinan dia akan mudah di jangkiti penyakit ketumbuhan berair( seperti cacar). Namun demikian penyakit tersebut tidaklah membahayakan, cuma mungkin bayi rasa kurang selesa semasa di bedung.

Selain dari itu Rasulullah juga ada mengajar kita iaitu setiap kali mengunyah makanan, kunyahlah sekurang-kurangaya empat puluh kali. Ini bertujuan supaya makanan yang di makan itu benar-benar hadam sebelum ia masuk ke perut. Amalan ini banyak khasiatnya di mana ia berjaya menghindarkan berbagai penyakit, contohnya sembelit, buasir, sakit perut dan batu karang.

Minum juga ada adabnya yang tersendiri. Menurut hukum fekah, di sunatkan meneguk minuman sebanyak tiga kali. Bagaimana caranya? Iaitu dengan cara menghirup dan bukannya meneguk sekaligus tanpa berhenti-henti, di bimbangi mendatangkan penyakit uluhati.Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud:
"Apabila kamu minum air maka minumlah dengan cara menghirup dan janganlah kamu minum dengan tidak menghirupnya. Sesungguhnya minum yang tidak menghirup itu mewarisi penyakit hati."

Sewaktu minum kita di larang menghembuskan nafas atau meniup air yang masih panas.Sikap ini menampilkan kegelojohan dan tidak sabarnya kita berhadapan dengan rezeki Allah itu.Seorang sahabat Nabi bernama Abu Qatadah pernah mengatakan bahawa Rasulullah melarang kita berbuat demikian kerana di khuatiri mendatangkan kuman di atas air itu(terutama gas karbon dioksid) yang di hembus dari badan. Bila kita sering mengamalkan sikap yang tidak baik itu, tidak hairanlah ramai manusia di akhir zaman ini di hinggapi penyakit yang pelik-pelik.

Kepada kaum ibu yang selalu berdamping dengan dapur dan anak-anak, awasilah diri ketika berada didalam dua keadaan ini. Ketika hendak merasai gulai, memberi makan dan minum kepada anak-anak, janganlah di suapkan di dalam keadaan yang masih panas. Makan dan minum biar bertertib iaitu dalam keadaan duduk, walaupun hanya untuk makan makanan ringan, ataupun hanya untuk meminum seteguk air.

Sekiranya kita hendak merasai makanan yang sedang dimasak biarkanlah ia menjadi sejuk sebentar, agar ia tidak menunjuk sikap kita yang gelogoh dan tidak hairanlah kalau anak-anak nanti juga bersikap demikian juga.Jika si ibu mencontohi akhlak Rasulullah maka si anak juga akan mudah menuruti perintahnya.Secara tidak langsung akan lahirlah sebuah rumahtangga yang berkat dan di redha oleh Allah.Saya menyeru untuk diri saya dan kaum muslimah semua semuga kita semua berusahalah kearah jalan kebaikkan untuk membentuk keluarga bahagia didunia dan akhirat. InsaAllah.

0 ulasan: