BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Isnin, 1 Jun 2009

NASIHAT LUQMAN AL-HAKIM

Nasihat Luqman Al-Hakim kepada anaknya(surah Luqman)

  • Hai anakku! janganlah kamu mempersekutukan Allah kerana perbuatan mempersekutukan Allah itu adalah satu kezaliman yang besar.
  • Hendaklah kamu patuh dan berbuat baik kepada kedua ibu bapamu.
  • Jika kedua orang tuamu memaksamu untuk mempersekutukan Allah maka janganlah kamu mengikutnya.
  • Hendaklah kamu mendirikan solat,menyuruh manusia mengerjakan yang baik dan cegahlah perbuatan mungkar serta bersabarlah terhadap apa sahaja dugaan yang menimpamu.
  • Jangan berlagak dan berlaku sombong lagi angkuh, kerana Allah tidak suka kepada orang2 yang sombong dan membangakan diri.
  • Hendaklah kamu sederhana dalam berjalan dan lunakkanlah dan lembutkanlah suaramu.

Sebelum wafat, Luqman Al-Hakim berkata kepada anaknya:
"Hai anakku, telah banyak yang telah aku wasiatkan kepada kamu, kini aku berwasiat mengenai enam perkara yang telah dikandung oleh orang2 berilmu sejak dahulu:
  • Janganlah direbutkan dunia kecuali sekadar untuk memenuhi sisa hidupmu.
  • Sembahlah Tuhanmu mengikut keperluanmu kepadaNya.
  • Beramallah untuk akhirat sesuai dengan kehendakmu untuk hidup disana.
  • Berusahalah menghindarkan dirimu dari bakaran api neraka selama engkau belum yakin akan selamat darinya.
  • Sesuaikan keberanianmu dalam berbuat derhaka dengan kemampuan kesabaranmu menerima azab Allah S.W.T.
  • Jika engkau mendehakai Allah, maka carilah tempat sehingga engkau tidak dilihat oleh Allah dan malaikatnya."

Luqman mengajak anaknya ke pasar dengan berkenderaan keldai.Pertama dia menunggang dan anaknya menuntun.Orang ramai pun mencela,"Orang tua kejam, dia menunggang dan anaknya disuruh berjalan."Kemudian dia mengajak anaknya naik sekali, orang pun mencela,"Bagaimana dua orang naik satu keldai."Lalu turunlah Luqman sedang anaknya tetap di atas.Tiba2 ada yang mencela,"Anak kurang ajar, bapa dijadikan buruh menuntun keldai." Lalu Luqman menyuruh anaknya turun dari keldai,Orang mencela lagi,"Bodoh benar keldai tidak dinaiki malah di tuntun."Dengan ini Luqman cuba menunjukkan kepada anaknya bahawa orang beramal untuk mengambil hati orang lain tidak akan selamat dari cacian mereka.


:Liqman berpesan kepada anaknya
"Hai anakku! hendaklah dirimu merasa takut memuliaka orang yang celaka, mencerca orang yang berakal, menghina orang yang mulia, bergurau dengan orang bodoh, bersahabat dengan orang yang jahil dan berkelahi dengan orang jahat.Awal kesempurnaan kebajikan itu ialah bersegera kembali kepada Allah."


"Hai anakku!3perkara kebaikan pada manusia ialah:
  • Bermusyawarah dengan orang yang memberi nasihat
  • Bermuka manis dan berlembut dengan musuh dan orang berdengki.
  • Menyatakan kasih pada semua orang."
"Hai anakku!Takutlah kamu kepada sifat dengki kerana sifat dengki itu akan membinasakan agama, melemahkan kemahuan dan kesudahannya adalah penyesalan."

"Hai anakku! Duduklah bersama ulama dan rapatkanlah mereka dengan kedua lututmu.Sesungguhnya Allah S.W.T.menghidupkan hati dengan nur-hikmah(ilmu)seperti menghidupkan bumi dengan hijan dari langit."

"Hai anakku! Juakanlah dunaimu dengan akhiratmu, nescaya engkau akan beruntung dari keduanya.Dan janganlah engkau jual akhiratmu dengan duniamu neccaya engkau akan rugi dari keduanya."

"Hai anakku! Janganlah kamu tertawa dari hal yang tidak menakjubkan, Janganlah kamu berjalan tanpa tujuan, Jangan kamu bertanya tentang pekara yang tidak perlu bagimu, Janganlah kamu mengsia-siakan hartamu dan malah harta orang lain kamu jadikan manafaat.Sesungguhnya dahulukan hartamu dan tinggalkan harta orang lain."

"Hai anakku!Sesungguhnya sesiapa yang mengasihi orang nescaya ia akan dikasihi.Dan siapa menyatakan kebajikan nescaya memperolehi hasil.Siapa yang menyatakan kejahatan nescaya berdosa dan siapa yang tidak menguasai lidahnya nescaya menyesal,"

"Hai anakku! Sesungguhnya emas itu di cuba dengan api.Dan hamba yang soleh dicuba dengan bencana. Maka apabila Allah mengasihi sesuatu kaum nescaya akan di cubanya mereka.Siapa yang redha nescaya Allah pun akan redha dan siapa yang marah nescaya Allah pun akan marah."

"Hai anakku Sesungguhnya dunia ini adalah lautan yang dalam,Banyak manusia yang tenggelam di dalamnya. Jadikan Takwa sebagai bahteramu di dunai ini,muatannya ialah IMAN dan layarnya ialah berserah DIRI kepada Allah, mudah-mudahan engkau selamat."

"Hai anakku! Dunia adalah lautan sedangkan iman adalah perahu. Pelautnya adalah ketaatan dan pantainya adalah akhirat."


1 ulasan:

anak laut berkata...

salam...mawar,


n3 yg sarat dengan pengajaran..syabs sudi berkongsi info yang menafaat ini..