BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Selasa, 16 Jun 2009

Nilai Setitis Airmata

Tatkala Nabi Adam a.s dikeluarkan dari syurga lantaran hukuman Allah terhadapnya.Dengan hati yang terlalu hiba, beliau menangis semahu-mahunya.Begitulah hati yang lembut, mudah sahaja mengeluarkan airmata taubat.Syaidina Umar Al Khatab apabila terdengar ayat-ayat Al Quran tentang seksaan Allah, serta merta dia jatuh pengsan. Apabila di rawat oleh para sahabat, mereka dapati ada dua garisan memanjang di pipi beliau lantaran banyaknya airmata yang mengalir.

Dengan rahmat Allah yang maha luas, cukup hanya dengan setitis airmata taubat yakni airmata kerana takutkan Allah, dapat menyelamatkan diri dari di sentuh oleh api neraka.

Justeru itu, marilah kita merenung ke dalam diri sejenak, berapa banyakkah kita telah menitiskan airmata kerana takutkan Allah?Kalau Nabi Adam a.s yang hanya sekali terlanjur itu, menangisi dosanya sebegitu rupa, sepatutnya lebih-lebih lagilah kita yang memang sentiasa bergelumbang dengan dosa.

Tetapi tidak demikian yang berlaku, bahkan ada di antara kita yang masih boleh bergelak ketawa dalam keadaan menderhakai Allah. Betapa biadapnya kita. Sudahlah buat dosa, sombong pula dengan Allah.

Begitulah kalau hati sudah keras, usahkan hendak menitiskan airmata penyesalan,sebaliknya terasa diri 'gentelman' dan 'sporting' tatkala melakukan dosa.

Diterangkan dalam sebuah hadis,"Apabila tiba hari kiamat, seorang hamba di tanya oleh Allah dan di hulurkan buku catatan amalannya.Dia dapati di dalamnya terdapat banyak perbuatan dosa yang dilakukan.Maka dia berkata,"Tuhanku, aku tidak mengerjakan semua dosa ini."

Allah Taala berfirman,"Sungguh? Aku mempunyai beberapa saksi yang boleh di percayai."Maka hamba itu berpaling ke kanan dan ke kiri dan tidak pula didapatinya seorang saksi. Maka dia berkata,"Wahai Tuhanku,di manakah saksi?"Lalu Allah memerintahkan semua angota badan hamba itu menjadi saksi baginya.Semua anggota badan pun menjadi saksi.

Kata dua telinga:"sungguh kami telah mendengar dan telah mengetahui bahawa sesungguhnya dia telah berbuat."

Kata dua mata:"sungguh kami telah melihat."

Kata lidah:" sungguh saya telah mengatakan."

Dan demikian dua tangan dan dua kaki berkata:"sungguh kami telah mengerjakan."

Maka hamba itu hamba itu dalam keadaan kebimbangan. Lalu Allah memerintahkan dia masuk ke neraka.

Maka kelihatan dari mata kanan hamba itu sehelai bulu mata meminta izin kepada Allah Taala untuk berbicara. Allah pun memberi izin kepadanya.

Kata bulu mata:"Wahai Tuhanku, tidakkah Engkau telah berfirman, seorang hamba yang mana pun, yang telah membasahi walau sehelai dari bulu matanya dengan airmata kerana takut kepada-ku, maka Aku selamatkan dia dari api neraka."

Maka Allah Taala berfirman,"Ya, betul."

Lalu bulu mata berkata," saya telah menyaksikan bahawa sesungguhnya hamba yang berdosa ini telah membasahi aku dengan airmatanya kerana takut kepada Engkau."

Maka Allah memerintahkan dia masuk ke syurga. Kemudian ada suara berseru,"Ketahulah sesungguhnya fulan bin fulan telah selamat dari neraka hanya dengan sebab sehelai bulu mata dari kedua matanya telah di basahi oleh airmata kerana takutkan Allah."

Kenapa sampai begitu besar nilai setitis airmata taubat? Kerana bukan sebarangan orang yang mudah untuk menitiskan airmata kerana takutkan Allah. Hanya orang-orang yang hatinya terlalu sensitif dengan kekuasaan Allah, sehingga terasa takut dan terasa hebatnya Allah sahaja yang mampu berbuat demikian.

Namun kebanyakkan kita mudah menangis bukan kerana takutkan Allah tetapi kerana putus cinta, berpisah dengan orang yang di kasihi, menangis apabila ditimpa bala bencana, menangis kerana gagal dalam peperiksaan dan sebagainya.Seolah-olah kita tidak redha dengan ketentuan dari Allah.Demikian bezanya nilai setitis airmata. Berusahalah seboleh mungkin untuk menangisi dosa-dosa yang lalu moga-moga dapat menyelamatkan kita dari neraka Allah dengan rahmat-Nya.





0 ulasan: