BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Sabtu, 13 Jun 2009

NI'MAT CINTA

Cinta adalah suatu ni'mat yang dianugerahkan oleh Allah SWT terhadap hamba-hambaNya.Cinta bagai api yang membakar semangat untuk kita melakukan sesuatu, tanpa cinta sesuatu yang kita lakukan mungkin tidak sempurna.Cinta juga adalah fitrah insan untuk menuju kejayaan.Bersyukurlah kita yang di kurniakan rasa cinta dan di cintai. Bagaimanapun kita harus menangani rasa cinta itu dengan waras dan bertanggungjawab.

Cinta terhadap Allah SWT adalah cinta paling agung dan terpuji. Allah menyebut kalimah cinta(kasih sayang) menerusi firman-Nya yang bermaksud: "Wahai orang yang beriman! sesiapa di antara kamu yang berpalin tadah dari agamanya (jadi murtad) maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia..."(Al- Mai'dah :54)

Terdapat dua jenis cinta iaitu cinta yang tercela dan cinta yang terpuji. Cinta tercela paling berat adalah mencintai sesuatu dengan kadar yang sama dengan cinta kepada Allah. Jenis cinta syirik ini menjadi penyebab utama kesengsaraan seseorang. Sebaliknya cinta terpuji hanya kepada Allah SWT. Cinta adalah penyebab utama kebahagiaan seseorang.

Cinta kedua adalah terhadap Rasulullah SAW. Dalam hal ini Sayidina Umar RA berkata kepada Rasulullah saw: "Wahai Rasulullah, sungguh engkau lebih aku cintai daripada segala-galanya, kecuali terhadap diriku sendiri." Baginda berkata: Wahai Umar, tidak hingga aku lebih engkau cintai daripada dirimu sendiri." Umar berkata: "Demi zat yang mengutusmu, engkau aku lebih cintai dari diriku sendiri."(Riwayat Al- Bukhari, Ahmad dan Al- Thabrani)

Jika seperti itu kebesaran kecintaan seseorang hamba kepada Rasulullah SAW, yang perlu di utamakan berbanding cinta kepada diri, anak, orang tua dan semua manusia. Kecintaanterhadap Allah SWT wajar diutamakan daripada kecintaan kepada yang lain. Kadar dan sifat kecintaan kepada Allah juga berbeza dengan kecintaan kepada yang lain. Allah harus lebih di cintai daripada segala-galanya, bahkan diri sendiri dan semua yang di milikinya.

Hayatilah kata-kata HUKAMA' TENTANG CINTA: "CINTA KEPADA HARTA ERTINYA BAKHIL, CINTA KEPADA PEREMPUAN ERTINYA ALAM, CINTA KEPADA DIRI ERTINYA BIJAKSANA, CINTA KEPADA MATI ERTINYA HIDUP DAN CINTA KEPADA TUHAN ERTINYA TAKWA."

Hamka turut mentafsirkan: "CINTA ITU SUCI, CINTA ITU TIDAK BUTA, CINTA ITU ADALAH KEPUNYAAN TUHAN. YANG TIDAK SUCI DAN BUTA, ADALAH ORANG YANG SALAH MENGUNAKANNYA. CINTA BUKAN MENGAJAR KITA LEMAH TETAPI MEMBANGKITKAN KEKUATAN. CINTA BUKAN MENGAJAR KITA MENGHINA DIRI TETAPI MENGHEMBUSKAN KEGAGAHAN. CINTA BUKAN MELEMAHKAN KUDRAT TETAPI MEMBANGKITKAN SEMANGAT.

SUATU ANUGERAH

Butir bicaramu

Menolak resah yang membungkam di jiwa

Tutur nasihatmu

Membangkit kembali semangat juangku

Tika ombak pilu menghempas pantai hatiku

Telah kau selami diri ini

Setulus hatimu

Telah kau temani perjalanan hidup ini

Dengan redup kasihmu

Tanpa dirimu

Hari-hariku sepi membisu

Tanpa dirimu

Terasa suram hidupku

Sesungguhnya...

Mengenalimu,

Suatu anugerah buatku...

Buat suami yang tercinta(Najhan)terimakasih kerana telah membimbingku menjadi seorang isteri dan ibu yang solehah."Ya Tuhanku, aku mohon supaya aku cinta kepadaMu dan cinta kepada orang yang mencintaiMu, termasuk orang yang sayang kepada semua amalan(aktiviti) yang boleh membawa kepada sayang kepadaMu."(hadis riwayat Tirmidzi: 3341)



0 ulasan: