BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Isnin, 1 Jun 2009

Remaja Yang Kita Impikan

Tahniah diucapkan buat anak2 Matri yang lulus cemerlang dalam SPM tahun 2008 yang lalu. semuga kejayaan itu turut selari dengan kecermelangan budi pekerti dan keperibadian insan solehah. Sudah pasti, peluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi terutama universiti sedang menanti kalian. Bukankah itu impian sejak di bangku sekolah lagi.....

Alhamdulillah.Namun, dalam keghairahan itu di harap anak2 tidak lupa untuk mempersiapkan diri dari aspek emosi, mental dan rohani. persiapan dalaman ini amat utama berbanding fizikal kerana anak2 bakal berhadapan dengan dunia yang serba baru yang jauh berbeza dengan kehidupan di Matri dulu.

Medan kampus adalah masa terbaik anak2 memahami kehidupan sebenar menurut acuan islam. di sana, anak2 mempunyai banyak peluang keemasan untuk memprektikkan segala ilmu dunia dan akhirat yang telah di pelajari di Matri selama ini, sebarkan ia.Insaallah jika anak2 melakukan ia dengan ikhlas kerana Allah, nikmatnya akan dapat di rasai kelak.

sehubungan itu, anak2 perlu mengunakan potensi yang ada pada diri anda di samping kecermelangan akademik, untuk merealisasikan hasrat murni ibu bapa, masyarakat dan paling utama ialah tuntutan islam yang mahukan umatnya menjadi orang cemerlang dalam ertikata sebenarnya.

Di Universiti, kegagalan anak2 mengurus kehidupan berlandaskan syariat Allah, mengabaikan amanah dan harapan keluarga serta umat Islam, akan mewujudkan natijah yang kelak memberi penyesalan yang tidak ada titik noktah, kecuali berakhirnya hayat di badan.

Justeru, pastikan anak2 melangkah ke 'Menara Gading' yang telah lama di impikan dan pilihan anda itu dengan bekalan yang cukup iaitu Iman dan Taqwa.Bagi memastikan bekalan itu tetap berterusan,maka anda perlu menjaganya dengan meletakkan diri setiap masa dalam suasana yang di redhai Allah

Di samping itu anak2 perlu bijak membuat penilaian terhadap teman2 yang bakal di hampiri kelak. Paling penting, anda sentiasa berwaspada dari segala pekara yang melalaikan dari mengingati Allah,dengan menjaga solat pada waktunya.Lakukanlah sesuatu pekerjaan itu dengan niat ikhlas kerana Allah Insaallah akan beroleh kejayaan di dunia dan akhirat.akhir kata selamat berjaya untuk anak2 semua Ingatlah! menuntut ilmu itu satu jihat besar ganjarannya .Selamat berjuang untuk serikandi islam.

REMAJA YANG KITA IMPIKAN...

Jika ada orang yang bertanya
Bagaimanakah rupa remaja yang kita idamkan?

Jawabnya
Remaja yang kita impikan...
dadanayasarat ilmu kepandaian
hatinya berbunga hikmah kebijaksanaan
nuraninya mekar cinta kasih sayang
pundaknya menggalas amanah iltizam
kakinya gagah melangkah cabaran
tangannya tangkas menghayun harapan
lidahnya fasih mengukap kebenaran

Remaja yang kita impikan...
jasmaninya agam bak jagoan
emosinya tenteram bak kebudimanan
ruhaninya mapan bak agamawan
inteliknya mendalam bak cendekiawan

Remaja yang kita impikan...
jiwanya laman keimanan
mindanya ruang informasi
akhlaknya celupan nilai murni
peribadinya bayangan rabbani

Remaja yang kita impikan...
tidak semudah untuk di realisasi
namun begitu
bukan mustahil untuk di jelmakan
sama-sama kita usahakan
jadikan ia satu kenyataan

0 ulasan: