BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Sabtu, 20 Jun 2009

RUMAH AYAH DENGAN SERIBU KENANGAN


Inilah rumah ayah dengan seribu kenangan yang tersimpan di dalamnya. rumah ini tempat daku di lahirkan, dibesarkan, diajar tentang erti kehidupan dan tempat daku di ijabkabulkan dengan seorang lelaki yang kini ia adalah teman hidupku(suami) didunia dan akhirat, Insyaallah.
Melihat rumah ayah terkenang kisah lalu,kisah suka dan duka hidup bersama emak dan ayah.rumah ayah terletak di kampung Wang Kelian yang suatu waktu dahulu ia begitu terpencil dari dunia luar, kini telah terkenal di seluruh Malaysia dengan pasar seharinya.Jalan untuk berhubung dengan dunia luar hanya satu sahaja itu pun hanya untuk laluan basikal dan berjalan kaki sahaja iaitu melalui Gua Kelam, yang kini seluruh rakyat malaysia telah mengenalinya sebagai salah satu tempat tarikkan perlancongan.
Kemudahan yang di sediakan oleh kerajaan di kampungku hanyalah dewan orang ramai,masjid dan sebuah sekolah sahaja, itu pun didirikan dengan gotong royong sesama penduduk sahaja.Sekolahnya lain dari yang lain kerana ia hanya mempunyai dua tahap sahaja,Darjah 1,2 dan3 dalam satu kelas, darjah 4,5 dan6 pun dalam satu kelas kerana murid-muridnya tidak ramai.Gurunya pula hanyalah dua orang sahaja dan seorang ustaz.Pada jam 10 pagi barulah gurunya sampai dengan menaiki motor scrambler,tolak rehat dan berhenti penatnya, hanya lebih kurang 2 jam sahaja dapat belajar dalam satu hari.Uniform sekolah hanyalah sepasang seorang itupun di warisi dari kakak atau abang sahaja tetapi Alhamdulilah ada jugauntuk di pakai. Kasutnya pula tak kisah, kalau ada dapatlah untuk di pakai itu pun kasut putih yang di buat dari getah sahaja.
Duit belanja sekolah tak payah di bawa, emak sediakan bekalan nasi goreng.Kalau teringin nak makan coklat atau biskut, bawa sahaja sebiji telur ayam atau itik untuk di tukar dengan barang yang di inginkan.
Pulang dari sekolah, selepas mandi dan makan emak suruh ke bendang untuk halau burung pipit yang datang memakan padi dekat bendang(sawah padi) atau tunggu padi jemuran di padang (tanah lapang) untuk di kisar atau di tumbuk menjadi beras.Untuk lauknya pula terpaksalah memancing ikan di sungai di depan rumah atau cari di dalam lopak-lopak air didalam sawah yang hampir kering.
sebelum waktu magrib semua balik ke rumah ,mandi dan bersiap untuk pergi mengaji Al-Quran. begitulah kehidupan daku sewaktu di kampung dahulu.
Pada tahun 1979 kerajaan telah bubarkan sesi persekolahan di kampungku, maka daku dan kawan-kawan telah dihantar ke sekolah Seri Indera di bandar kangar dan tinggal di asrama Sekolah Derma dari situ bermulalah perhijrahan daku dari kampung halaman sehinggalah sekarang,setelah bergelar seorang isteri.Dalam kesukaran itu dapat juga daku menghabiskan alam persekolahku dengan mendapat gred 3 S.P.M aliran sains.
Inilah Ayah yang telah berkorban segalanya untukku, terimakasih Allah kerana talah mengurniakan daku seorang ayah yang begitu baik dan sempurna bagi daku seorang anak.Ayah dan Emaklah permulaan kami, dapat melihat bulan dan matahari.Jasa ayah dan emak takkan dapat kami balas walau seluruh isi alam jadi taruhannya, Terimakasih ayah dan emak atas segala kasih sayang yang telah di beri.Ya Allah, ampunilah dosa daku dan kedua ibubapaku,pelihara dan kasihanilah mereka sebagaimana mereka memelihara dan mengasihaniku.

4 ulasan:

Unknown berkata...

salam kenal dari akak...seronok baca cerita tentang hal kamu masa kecil...tenguk rumah pun best...semuga ibubapa kamu hidup bahagia sehingga ke akhir hayat..

sekuntum mawar berduri berkata...

salam

terimakasih,itu hanyalah sedikit sahaja yang dapat diceritakan banyak lagi kisah suka dan duka kehidupan di kampung.

Aidil Fadzil berkata...

Salam Ziarah...Rumah adalah tempat kita bernafas dan belajar peradaban.

sekuntum mawar berduri berkata...

salam
memang betul tu kalau tidak takkan orang berkata rumahku, syurgaku