BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Selasa, 2 Jun 2009

Wangian Syurga


Syurga itu selain indah, cantik,menawan,ia juga memiliki bau yang amat wangi.Hidung selain diciptakan Allah untuk menyedut nafas(oksigen) ia juga alat untuk menghidu dan mencium sesuatu bauan bersyukurlah pada Allah kalau hidung kita masih berfungsi dengan sebaiknya. Ada orang yang hidungnya boleh menghidu di atas dunia dan boleh menghidu juga keharuman syurgawi. Ada orang yang boleh menghidu haruman duniawi tetapi terhalang menghidu haruman syurgawi. Ada orang yang langsung terhalang menghidu segala haruman duniawi dan syurgawi.

Sungguh malang, sekiranya dua lubang hidung kita kala itu terhalang dari menghidu keharuman syurga yang hakiki lagi sejati itu, walhal Imam Bukhari meriwayatkan bahawa baunya dapat di cium dari jarak 400 tahun. Abu Daud, At-Tamizi dan Ibnu Majah meriwayatkan baunya dapat di cium dari jarak 70 tahun.

Begitu hebatnya syurga ciptaan Allah S.W.T. ini. Tidak keterlaluan untuk di katakan bahawa amatlah rugi bagi orang2 yang tidak berlomba-lomba untuk mendapatkannya.

Ada golongan yang terhalang dari menghidu haruman syurgawi. Berdasarkan riwayat imam-imam dan hadis bahawa orang-orang yang tidak dapat mencium haruman syurga itu adalah seperti berikut:

  1. Pembunuh orang kafir mu'ahadah iaitu orang kafir yang mengikat perjanjian keamanan dengan Islam.
  2. Orang yang mengabai dan mensia-siakan tanggungjawab yang dipikulkan Allah atas diri mereka seperti tanggungjawab ibu ayah terhadap anak- anak, tanggungjawab suami terhadap isteri, tanggungjawab imam terhadap para makmum, tanggungjawab ulama terhadap umat dan tanggungjawab pemimpin(raja dan sultan) terhadap rakyat jelata.Hari ini kita masih menyaksikan ramai anak-anak khasnya remaja terbiar tanpa didikan ibu bapa. Ada ibu-ibu yang bertudung tetapi masih membiarkan anak-anak gadis mereka yang sudah baligh mendedahkan aurat tanpa segan silu. Ada para bapa yang gigih ke surau dan masjid, tetapi langsung tidak menghiraukan anak-anak mereka yang meninggalkan solat. Demikian juga para suami yang mengabaikan rohaniah isteri-isteri mereka.Ilmu agama isteri entah ke mana,Solat tidak tahu, bersuci tidak tahu, baca Al-Quran tidak tahu dan segala-galanya tidak tahu. Tidak ketinggalan para pemimpin dan pemegang amanah rakyat, mereka tidur lena di atas tilam-tilam empuk walhal masih ramai rakyat jelata yang tidur dalam titisan embun dan hujan kerana bumbung rumah yang bocor, ibu-ibu miskin yang meniup dapur kayu hingga terbatuk-batuk menelan abu dan asap bagi menyediakan juadah anak-anak yang masih kecil.Ibarat kata ,kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Demikian juga para ulama dan pendakwah yang tidak bersungguh-sungguh mendidik umat tentang kebenaran ,tentang agama islam yang suci, tentang Al-Quran dan sunnah rasul yang sebenarnya yang patut di ikuti dan di amalkan oleh semua umat islam.
  3. Orang yang berilmu tetapi ilmunya digunakan semata-mata untuk mencari keuntungan dan kepentinggan duniawi.
  4. Orang yang sering berangan-angan untuk beramal(bertaubat dan beramal soleh), namun tidak pernah dikerjakannya.Ungkapan "Nanti-nantilah kita beramal",sering digunakan mereka."Umur lima puluhan nanti kita mulalah buat bekalan", "Lepas pencen nantilah kita pergi ke masjid" dan sebagainya.Semuanya tak lebih macam angan-angan Mat Jenin.Tengok-tengok maut sudah menjelma di depan mata.
  5. Semua penderhaka sama ada kepada Allah,Rasulullah,kedua-dua ibu bapa dan sebagainya.
  6. Peminum arak.
  7. Orang yang suka memutuskan silaturrahim.Dalam hadith yang masyhur, Nabi S.A.W. pernah menyebutkan bahawa golongan pemutus silatulrahim ini memang tidak akan masuk ke dalam syurga, bahkan bau syurga pun ia tak akan dapat.Renung-renungkanlah dengan siapa yang kita masih bermasam muka dan tidak bertegur sapa.
  8. Orang tua yang berzina.Inilah yang sering dipaparkan oleh media kita pada abad 21 yang serba maju ini. Makin hari makin ramai datuk-datuk yang merogol cucu, ayah merogol anak, abang merogol adik malah pengali kubur pun berani merogol mayat wanita.Ada lagi yang tidak takut... berzina dan merogol di dalam surau dan sebagainya.
  9. Orang-orang yang sombong,yang megah dengan apa yang di miliki di atas dunia ini
  10. Isteri yang meminta di ceraikan tanpa ada sesuatu kesalahan dan keuzuran yang di benarkan oleh syarak.
Sama-samalah kita mengambil iktibar dan berusaha untuk berhijrah ke arah yang lebih baik.Insaallah.



0 ulasan: