BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Selasa, 28 Julai 2009

KEHEBATAN CINTA YANG HAKIKI

Mencintai dan dicintai adalah hal yang sungguh membahagiakan. Kehadiran cinta membuat hari-hari lebih berbunga. Melipat gandakan tenaga. Memercikkan embun-embun ketenangan pada batin. Membuat hidup terasa mempunyai makna. Cinta adalah kejujuran dan kepasrahan yang sebenar. Cinta mengarus lembut, mesra dan sangat dalam. Cinta ibarat mata air abadi yang sentiasa mengalirkan kesegaran bagi jiwa yang dahaga.Benar sekali apa yang dikatakan oleh kebanyakkan orang, cinta memang sangat indah.

Kekuatan cinta mampu membawa seseorang rasa melayang di awang-awangan. Mampu menggerakkan tangan para pujangga untuk mengukirkan syair-syair cinta. Mampu mendorong semangat seorang ayah untuk mencari rezeki sebanyak yang mungkin untuk kebahagiaan anak dan isteri tercinta. Cinta adalah fitrah kejadian manusia, malah ia menjadi ciri kesempurnaan insan.Memang, bicara tentang cinta tidak akan habisnya.

Perihal cinta-mencintai adalah sesuatu yang juga diseru oleh Nabi Rasulullah saw. Sebagaimana yang di pernah sabdanya: "Barang siapa yang tidak menyayangi orang lain, ia tidak akan disayangi."( Riwayat Bukhari).Daripada riwayat Hassan, Rasulullah SAW juga bersabda," Ummatku masuk syurga bukan kerana banyak solat dan puasa, tetapi disebabkan selamatnya hati dan kemurahan jiwa dan kasih sayang kepada sesama muslim."

Kemudian bagaimana pula cinta kita dengan Yang Maha Mencintai? Hakikatnya, cinta ini yang tertinggi. Cinta ini pula yang membuat cinta lain menjadi lebih bermakna dan lebih mulia. Sungguh kita tidak bertepuk sebelah tangan mengejar cinta ini. Rasa kecewa tidak pernah hadir sebab Dia selalu Maha Memberi apa yang terbaik untuk para pecintaNya. Sebab, Dia selalu bersama mereka.Sebab, Dia Maha Mendengar segala pinta. Sebab Dia adalah puncak segala cinta.Firman Allah yang bermaksud:" Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, kelak Allah Yang Maha Pemurah akan menanam dalam hati mereka rasa kasih sayang."(Maryam:96)

Ya Allah sesungguhnya hamba memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang yang mencintaiMu. Juga cinta yang dapat mendekatkan hamba kepada cintaMu. Ya Allah jadikanlah hamba mencintaiMu dengan sepenuh hati hamba dan reda kepadaMu dalam segala usaha hamba. Ya Allah setiap yang hamba perolehi dari apa yang hamba cintai jadikanlah ia kekuatan yang Engkau redai. Setiap yang Engkau singkirkan hamba dari yang hamba cintai jadikanlah ketenangan dalam hati hamba. Ya Allah jadikanlah cinta hamba kepadaMu menguasai seluruh yang hamba cintai. Dengarlah permohonan hambaMu ini wahai yang Maha Mendengar. Amin.

0 ulasan: