BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Rabu, 21 Oktober 2009

KECANTIKKAN YANG HAKIKI


Memang benar Allah SWT itu cantik dan suka kepada yang cantik-cantik. Namun suruhan berhias dan bercantik-cantik itu perlu kena pada tempatnya dan betul dalam niatnya. Jangan terkeliru dengan tuntutan menutup aurat. Menutup aurat hendaklah menutup tubuh badan yang wajib ditutup, bukannya menutup kulit. Memakai tudung bukannya untuk menutup rambut, tetapi menutup kepala(kecuali muka), leher dan dilabuhkan hingga ke bawah dada.

Di dalam Al-Quran (Al-Ahzab:59) di sebutkan pakaian yang menutup aurat itu dengan nama'Jilbab'. Iaitu sejenis pakaian labuh dan lapang yang dapat menutup kepala, muka dan dada.Justeru, pakaian yang menutup aurat harus memenuhi beberapa syarat antaranya:
  1. Pakaian yang menutupi seluruh anggota tubuh kecuali muka dan telapak tangan. Inilah aurat wanita apabila berhadapan dengan lelaki ajnabi.
  2. Pkaian yang menutup aurat atau 'jilbab' itu sendiri pada dasarnya bukanlah perhiasan.
  3. Kain yang di gunakan adalah daripada fabrik yang tebal dan tidak nipis atau jarang. Tujuannya untuk menghalang daripada menampakkan warna kulit dan bayangan susuk badan.
  4. Pakaian menutup aurat atau jilbab itu dari jenis yang longgar dan tidak ketat atau sempit. Tujuannya agar tidak menampakkan bentuk badan.
  5. Tidak memakai wangi-wangian hingga menusuk hidung.Berwangi hanya sekadar untuk menghilangkan bau badan.
  6. Fesyen pakaian tidak menyerupai pakaian wanita-wanita kafir dan orang jahiliyah.
  7. Pakaian itu tidak menyerupai pakaian orang laki-laki.
  8. Berpakaian dengan tidak ada maksud untukmenunjuk-nunjuk, menarik perhatian atau mempamirkan kecantikkan kepada orang lain.
Apabila diperhatikan syarat-syarat di atas, jelas bahawa banyak di antara wanita yang menamakan diri sebagai wanita berjilbab, sebenarnya masih belum berjilbab.


Sebenarnya dalang di belakang kejadian di akhir zaman ini adalah iblis yang terkutuk.Jadi, iblislah yang mengajak kepada tabbaruj dan buka-bukaan aurat wanita hinggakan mereka berpakaian tetapi telanjang. Ajakan iblis ini diperkuatkan oleh musuh Islam terutamanya orang yahudi yang memainkan peranan besar mengeksploitasi kecantikkan wanita melalui media, iklan, filem dan hiburan serta pergaulan bebas.Mereka memang berpengalaman menggunakan wanita sebagai senjata untuk merosakkan umat islam.

Tempias fitnah tentang wanita ini turut terkena wanita Islam yang ingin kelihatan cantik, menawan dan memikat walaupun menutup aurat.Pakaian menutup diperagakan dengan pelbagai cara dan gaya kerana telah di salah anggap bahawa ia adalah satu perhiasan, bukan lagi sebagai perisai keselamatan. Akibat kejahilan dan terlalu mengikut kehendak nafsu maka mereka terjerumus berlebih-lebihan dalam berhias dan bercantik-cantik. Sehingga akhirnya terkeluar daripada kehendak hukum menutup aurat dan mendapat dosa.

Wahai para lelaki yang bergelar anak kepada seorang ibu, adik kepada seorang kakak,abang kepada seorang adik, suami kepada seorang isteri, ayah kepada seorang anak dan khalifah kepada seorang muslimat bangun dan sedar kanlah diri dari mimpi-mimpi indah yang dipenuhi dengar bidadari-bidadari dunia yang sementara ini.Bimbinglah kami kaum hawa agar tidak terus terjerumus ke lembah kehinaan janganlah menjadi seorang lelaki yang dayus yang hanya melihat kemungkaran berlaku di depan mata tanpa melakukan sebarang tindakan.Ingatlah Nabi SAW ada mengingatkan:
"Tiga golongan yang tidak masuk syurga selama-lamanya
  1. Lelaki dayus
  2. Perempuan yang menyerupai lelaki dan
  3. Penggemar arak."
(Riwayat Al-Tabrani)

0 ulasan: