BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Jumaat, 6 November 2009

RAHMAT DARI ALLAH



Kelmarin hari jumaat hujan turun tanpa henti-henti bermula dari malam sampai ke petang.Jabatan meterologi
meramalkan Perlis, Kedah, Perak Utara dan Pahang akan mengalami hujan sejak semalam hingga ahad ini tetapi pagi ini matahari menampakkan sinarnya walaupun tak begitu terik tapi cukuplah untuk mengeringkan baju di ampaian.


Hujan yang turun bagaikan mutiara
Berkilau, bersinar, berkelipan
Subur menghijau bumi terbentang
Dan bayu berpupuk lembut...

Bila hari hujan begini teringatlah pula pada lagu hujan yang di dendangkan oleh Allahyarham Sudirman.Lagu-lagu yang di dendangkan olehnya mengandungi maksud yang begitu mendalam yang boleh di hayati oleh segenap lapisan.Cinta bukan hanya sesama insan sahaja tetapi ia untuk semua makhluk yang hidup di alam ini seperti pokok-pokok yang menghijau dan sebagainya.


Hujan juga adalah rahmat bagi semua makhluk di dunia ini.Bagi para petani, hujan amat di perlukan kerana padi sudah mula membesar untuk penoreh pula,pokok getah perlu berehat sebentar untuk menyembuhkan luka pada kulitnya.Kalau kita rajin rezeki tetap ada walaupun tak dapat menoreh getah dapat menanam sayur-sayuran dan mencari ikan di sungai-sungai.

Banjir yang Allah bagi juga satu rahmat, kalau kita dapat melihat kebaikkan di sebalik keburukkannya.Walau apapun setiap kejadian yang Allah takdirkan itu terkandung seribu rahmat di sebaliknya, cuma akal yang waras dan iman yang kukuh sahaja yang bisa mentafsirkannya.



Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya kemana, hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah hendak memberi kita pelangi yang indah.

Mari kita renungkan bersama apa yang tersurat dan tersirat di sebalik setiap kejadian yang Allah berikan pada kita hamba-Nya.

2 ulasan:

Abd Razak berkata...

Salam...

Mausia ibarat bumi...fitrahnya mengharap...bumi mengharap hujan akan membasahinya dan manusia pula mengharap pemberian

sekuntum mawar berduri berkata...

salam...

terimakasih razak...

Sesungguhnya Islam itu indah jika kita memahami dan mengetahui cara untuk memperindahkannya.