BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Selasa, 24 November 2009

An Nida' (Seruan)

Tuntutan Rasulullah Saw Tentang Puasa Sunat.

Di samping puasa bulan Ramadhan yang di wajibkan oleh Allah swt melalui surah Al-Baqarah ayat 183. Nabi Muhammad saw banyak megerjakan puasa sunat untuk diikuti oleh umatnya bagi mendekatkan diri kepada Allah. Di antaranya ialah Puasa Hari 'Arafah.

Dari Abu Qatadah ra katanya:
"Rasulullah saw di tanya tentang puasa hari 'Arafah iaitu tanggal 9 Zulhijjah. Beliau saw bersabda: Puasa pada hari itu dapat menutupi dosa pada tahun yang lalu dan tahun yang akan datang" Riwayat Muslim.

Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, Nasa'i dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah ra katanya yang bermaksud:
" Rasulullah saw melarang berpuasa pada hari 'Arafah di 'Arafah".

Imam Tirmidzi berkata:
" Para ulama memandang sunat berpuasa pada hari 'Arafah kecuali bila berada di 'Arafah".

Puasa 'Arafah ini di sunatkan kepada umat Islam kecuali yang sedang menunaikan fardhu haji.

Wahai para muslimin dan muslimat yang di kasihi sekelian marilah kita berpuasa pada esok hari iaitu pada hari khamis 26/11/09 bersamaan 9 Zulhijjah 1430, bagi menyempurnakan sunnah nabi kita Muhammmad saw yang kian di tinggalkan.

"Demi Allah yang jiwaku berada di tanganNya, tidak beriman seseorang itu sehingga ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri". Sabda Nabi Muhammad saw hadis riwayat Al Bukhari dan Muslim.

Semoga apa yang di tulis ini dapat memberi manfaat untuk kita bersama merenungi, menghayati dan seterusnya mempraktikkannya dalam kehidupan seharian kita.

0 ulasan: