BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Jumaat, 13 November 2009


Pohon kelapa sejenis tanaman yang khas di daerah pesisir pantai. Keindahan daerah pesisir pantai tidak lengkap tanpa kewujudannya. Selain memberi keindahan, kelapa memiliki keunggulan tersendiri.

Ciri utama batang kelapa ialah tidak bercabang. Batangnya amat kukuh. Fakta ini yang membolehkan batang kelapa di pilih sebagai tiang rumah dan untuk di jadikan titi atau jambatan tradisional yang masih boleh ditemui di kawasan pendalaman.

Daun kelapa pula dapat di anyam sebagai ketupat untuk dijadikan hidangan pada hari raya. Lidi kelapa dijadikan tusuk sate,penyapu dan kraftangan.Buah kelapa muda yang mengandungi air dan isi yang masih lembut sedap di jadikan minuman di hari yang panas.selain itu ia juga dapat di jadikan penawar kepada sesiapa yang keracunan dan mengalami demam panas.

Isi buah kelapa yang sudah tua pula diparut untuk mendapatkan santan untuk dimasak gulai atau diproses menjadi minyak kelapa.Tempurung kelapa dapat di jadikan bahan bakar dan aneka kraftangan.Arang dari tempurung kelapa diproses dan di jadikan salah satu bahan yang di gunakan untuk membuat mata pensil.

Selain itu, sabut kelapa yang sesuai untuk di pintal boleh di jadikan seutas tali yang kuat.Untuk menyalakan api , sabut kelapa adalah bahan yang amat mudah didapati dan sesuai di gunakan.

Subhanallah! betapa mengagumkan si pokok kelapa ini. Setiap inci bahagian tubuhnya menawarkan pelbagai manafaat.Allah mencipta kelapa sebagai makhluk yang memberi banyak manafaat kepada makhluk lain.

Jika direnung dan difikir serta dihayati alam dapat berperanan sebagai guru untuk mengajar manusia cara menjalani kehidupan sebagai hamba Allah . Ia adalah hikmah yang tersembunyi yang tidak dapat di temui dalam bentuk tulisan mahu pun buku, tetapi diperlihatkan melalui fenomena alam.

Allah swt menciptakan manusia dalam bentuk yang sempurna dan terbaik. Bagaimanakah kita menggunakan semua pinjaman Allah itu selama ini ?.

Mungkin kita tidak pernah mengsia-siakan semua pemberian Allah ini. Bahkan, kita bekerja keras untuk menggunakan semua potensi pada diri secara maksimum, Namun, seringkali kita memanfaatkannya untuk memenuhi kepentingan diri sendiri dan kurang merasa untuk menghasilkan sesuatu yang bermanfaat bagi kegunaan orang ramai. Apatah lagi unuk alam semesta dalam skala yang lebih besar.

Bukankah Allah swt berfirman yang bermaksud:
" Dan tidaklah kamu diutus melainkan sebagai rahmat bagi semesta alam" (Al-Anbiyaa:107). Menjadi rahmat kepada alam adalah peranan yang di amanahkan Allah kepada semua manusia. Allah tidak memberi amanah tersebut jika kita tidak mampu melaksanakannya. Pendek kata setiap manusia sudah dibekalkan oleh Allah dengan modal dan potensi untuk menjadi manusia yang bermanfaat kepada makhluk lain iaitu dalam bentuk harta, tenaga,ilmu dan daya fikiran.

Contoh terbaik yang dapat kita lihat dan ikuti adalah dari Rasulullah saw sendiri.Di mana Baginda berjaya menyelesaikan masalah untuk meletakkan Hajar Aswad kembali pada tempatnya selepas Kaabah di baik pulih. Bahkan, kebijaksanaan Rasulullah itu mampu mengelakkan pertumpahan darah di antara kabilah Quraisy. Selain itu baginda juga di beri gelaran Al- Amin oleh seluruh penduduk Mekah walupun mereka menentang ajaran islam yang di bawa oleh Baginda.Banyak lagi kisah dan tauladan yang dapat kita ikuti dalam riwayat kahidupan Baginda.

Hidup sebagai manusia adalah sebuah takdir, tapi menjalani hidup yang dapat memberi manfaat kepada orang lain adalah sebuah pilihan.Pilihan itu perlulah di buat untuk pekara yang amat di sukai oleh Allah dengan berlandaskan Al-Quran dan sunnah Rasulullah saw. Kita yang membuat pilihan untuk menjadi rahmat kepada alam atau sebaliknya. Malah, kita juga yang menentukan cara paling baik untuk menggunakan tenaga, harta benda,ilmu dan fikiran untuk diri dan orang lain. Tidakkah kita mahu di masukkan dalam golongan umat yang terbaik Nabi Muhammad saw ?.

Sabda Nabi saw yang bermaksud:
" Sebaik- baik manusia di antaramu adalah yang paling banyak manfaatnya bagi orang lain." (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Jika kelapa boleh memberi manfaat yang banyak kepada makhluk lain di sekitarnya, apatah lagi kita sebagai makhluk yang paling sempurna dan terbaik dicipta oleh Allah swt.

0 ulasan: