BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Isnin, 21 Disember 2009

KHASIAT TEH




TEH DAN KANSER
Teh meningkatkan aktiviti antioksidan di dalam darah, membantu mengelakkan sakit jantung dan kanser. Di negara Jepun dan China, mereka mempercayai bahawa meminum teh bersama hidangan dapat mengurangkan risiko penyakit kanser.

Teh juga berupaya menyerang bakteria yang boleh menyebabkan penyakit gusi selain memperkuatkannya. Teh juga mempergiatkan enzim sistem "detoxification" di dalam limpa, membantu menyingkirkan bahan-bahan kimia yang tidak dikehendaki oleh tubuh serta membantu melindungi arteri. Ia juga berupaya untuk menghalang darah beku dan juga mengurangkan risiko serangan stroke.


Teh boleh di minum begitu saja atau di campur dengan bahan lain mengikut keperluan badan kita.Umpamanya untuk menambah stamina teh boleh di campur dengan madu, untuk menyejukkan badan teh boleh di campur dengan daun pudina dan untuk membuang lemak yang berlebihan teh boleh di campur dengan limau atau lemon.

Untuk kecantikkan pula serbuk teh yang telah di gunakkan boleh melembutkan kulit tangan yang kasar jika rajin mengamalkannya.Selepas di gunakan, serbuk teh tadi boleh di letakkan di dalam pasu bunga untuk di jadikan baja.Begitulah bergunanya daun teh untuk kita jika kita mengetahunya. Jika ada kegunaan yang lain boleh kita berkongsi bersama di sini.





2 ulasan:

Abd Razak berkata...

Salam...:)

Info yang sangat baik...setiap kejadian itu ada kebaikannya tersendiri yang Allah ciptakan utk kebaikan manusia namun ianya adalah tidak lain selain sebagai alat utk kita berusaha, yang menyembuhkan segala penyakit tidak lain hanyalah Allah.

sekuntum mawar berduri berkata...

salam...

Terima kasih sudi singgah...
Mencegah lebih baik dari mengubati selainnya berserah kepada Allah swt.