BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Rabu, 3 Februari 2010


Rasanya tidak salah kalau di katakan bahawa Surah Yassin merupakan satu surah yang paling kerap di baca oleh masyarakat melayu.Persoalannya ialah sejauh mana kita memahami dan merasai peringatan dalam Surah Yassin tersebut.Mari renungi dan hayati bersama apa yang ada di dalam Surah Yassin yang sering di baca tersebut.

Ayat kedua dalam Surah Yassin yang bermaksud "Dan Al-Quran yang penuh hikmah". Ayat ini menyatakan tentang hakikat Al-Quran yang penuh dengan hikmah. Hikmah bermakna puncak ilmu. Al-Quran penuh dengan pelbagai jenis ilmu yang tidak boleh dipertikaikan lagi. Al-Quran penuh dengan ilmu yang berkaitan dengan kehidupan manusia. Semuanya merupakan kebenaran yang mutlak dan tidak dapat diragui sedikit pun.

Sehubungan dengan pegertian di atas, sudah sewajarnya Al-Quran di ambil sebagai panduan dalam kehidupan kita. Tidak ada panduan lain yang dapat menandingi ketinggian ilmu Al-Quran. Oleh itu, tidak sepatutnya umat Islam mengabaikan Al-Quran yang begitu berharga untuk kehidupan manusia. Sepatutnya umat Islam berpegang teguh dengan Al-Quran yang penuh hikmah untuk mencapai puncak kegemilangan. Pekara ini telah pun dibuktikan dalam sejarah keagungan Islam.

Walaupun Al-Quran penuh dengan hikmah, pada realitinya masyarakat Islam masih ragu-ragu dengan ajaran Al-Quran. Keraguan tersebut bukan dilafazkan dengan kata-kata. Sebaliknya sikap masyarakat Islam terhadap Al-Quran itu sendiri yang membuktikan keraguan tersebut.

Antara sikap yang menunjukkan bahawa masyarakat Islam ragu-ragu terhadap Al-Quran ialah:
  • Al-Quran hanya disimpan dalam almari kaca atau rak buku yang cantik, baik dirumah atau di masjid dan surau.
  • Al-Quran hanya di jadikan bahan hiasan sebagai hantaran perkahwinan dan untuk mengindahkan rumah atau tempat kerja.
  • Al-Quran hanya di baca tetapi tidak ada usaha yang serius untuk memahami apa yang dibaca.
  • Al-Quran tidak di jadikan panduan dalam menyelesaikan sesuatu masalah yang di hadapi.
  • Al-Quran tidak dijadikan dasar dalam kehidupan seharian sama ada untuk individu, keluarga mahupun masyarakat.
Allah swt berulang kali mengingatkan manusia bahawa tidak ada keraguan dalam Al-Quran. Dalam surah Al-Baqarah ayat kedua yang bermaksud, " Itulah kitab(Quran) yang tidak ada keraguan di dalamnya".
Dalam surah Ali-Imran ayat ketiga yang bermaksud, " Dialah yang menurunkan al- kitab dengan hak(kebenaran)".
Dalam surah Al-Waqi'ah ayat 81 yang bermaksud, " Apakah kamu masih menganggap remeh terhadap Al-Quran".

Ayat-ayat di atas merupakan peringatan daripada Allah swt supaya manusia tidak ragu terhadap Al-Quran. Allah swt juga menekankan bahawa Al-Quran merupakan kitab yang hak. Oleh yang demikian tidak sepatutnya kita memandang remeh terhadap Al-Quran.

Al-Quran bukan sebarang kitab. Al-Quran adalah daripada Allah swt yang merupakan pencipta dan pemelihara seluruh alam.

0 ulasan: