BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Jumaat, 5 Februari 2010

TABIAT MAKAN YANG SALAH


Terdapat sekurang-kurangnya lima jenis kebiasaan makanan yang menyebabkan kita kekurangan gizi. Tabiat seperti ini membuatkan kita tidak dapat menikmati tenaga, kehidupan dan kesihatan yang sempurna.

Makan terlalu banyak. Memakan makanan yang sukatannya melebihi keperluan tubuh bererti menambah kalori tambahan yang di simpan dalam tubuh sebagai lemak, akibatnya berat badan akan menjadi berlebihan.

Makanan ringan. Ia boleh mengurangkan selera untuk makan makanan yang sebenarnya, menggangu alat-alat pencernaan sehingga kurang berfungsi dengan baik, memasukkan kalori tambahan lalu meningkatkan berat badan dan mendorong kita memakan makanan yang kurang vitamin dan zat mineral.

Terlalu banyak makan gula. Walaupun gula berisi tenaga yang dapat digunakan secara mendadak, tetapi ' kalori kosong' ini tidak mempunyai vitamin dan zat mineral yang diperlukan. Selain itu, tabiat ini akan menghilangkan selera untuk menikmati makanan yang mengandungi gizi seimbang. Ia juga boleh merosakkan gigi kerana bertindak balas langsung dengan enamel gigi.

Mengabaikan sarapan pagi. Kebiasaan ini menimbulkan rasa sangat lapar sebelum tengah hari sehingga memanjakan diri mengambil makanan ringan. Tabiat ini menghilangkan selera makan pada waktu makan tengahari dan kalori yang diperolehi dari makanan ringan itu bukan dari memakan makanan seimbang yang disajikan secara teratur.

Seorang yang makan makanan berkhasiat, melakukan gerak badan teratur dan mengamalkan kehidupan sihat mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
  1. Wajah yang segar dan bersinar serta mempamerkan kepuasan.
  2. Tulang-belulangnya kukuh. Ia menghasilkan tangan dan kaki yang kuat, bentuk kepala dan dada yang sempurna.
  3. Otot-ototnya kuat dan sempurna. Hasilnya, tegap sewaktu duduk, berdiri dan berjalan.
  4. Susunan tubuhnya menyenangkan. Mempunyai cukup persediaan lemak di bawah kulit untuk membungkus tulang dan otot tetapi berat tidak berlebihan.
  5. Tubuhnya berfungsi dengan baik. Kesannya, dapat menikmati makanan, alat pencernaan dan pembuangan berfungsi secara normal, tidur nyenyak dan bangun dengan segar serta tidak mudah tersinggung.
Dipetik dari buku 'Anda dan kesihatan Anda' karya Harold Schryock, profesor Emeritus Anatomi dan bekas Dekan Sekolah Perubatan Loma Linda, Universiti California.


2 ulasan:

Aidil Fadzil berkata...

salam, itulah yang kita suka apatah lagi anak-anak yg masih lagi memerlukan kesimbangan tubuh dalam proses pembesaran.

Abd Razak berkata...

Salam...

Makan berkhasiat itu mesti diniatkan agar beroleh kesihatan untuk beribadah kepada Allah SWT