BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Isnin, 1 Mac 2010

Di Sebalik Ujian Kehidupan

Ujian di dalam kehidupan kadang- kadang di luar dugaan hingga menyebabkan kita rasa terlalu lemah. Keadaan ini kadang-kadang menyebabkan terungkai keegoan di dalam diri kita hingga tersungkur di depan kebesaran dan keagungan Allah, menyedari hakikat lelemahan diri dan mula merasa perlunya pada bimbingan Ilahi. Ketika itu kita mulai mendaki anak-anak tangga untuk mendekati Allah swt. Ini adalah salah satu pintu hidayah(ujian) untuk kita kembali merasa diri sebagai hamba dan melihat Allah sebagai Rabb.

Sememangnya ujian di dalam kehidupan ini adalah medan tarbiah untuk kita mengenali diri dan merasai kebesaran dan keagungan Allah swt. Ibnu Qaiyyim pernah menyebut " dijadikan kita(manusia) lemah supaya dengan kelemahan itu kita dapat meneropong kebesaran dan keagungan Allah swt.

Orang yang bijak lebih suka ditimpa dengan ujian kesusahan dari ujian kesenangan kerana kesenangan lebih cenderung untuk menjadi kita lupa diri manakala ujian kesusahan sering saja menyedarkan kita tentang lelemahan diri. Apabila hidup menjadi terlalu sukar kita mungkin terpaksa bersabar( kerana itu saja yang kita mampu buat) tetapi apabila hidup dilimpahi kekayaan dan diselimuti kemewahan tidak ada pula yang terpaksa bersyukur. Oleh kerana itu para sahabat Rasulullah saw lebih takutkan ujian kemewahan dari ujian kemiskinan.

Kesukaran dan kemiskinan hidup kadang-kadang menghidupkan kepekaan jiwa hinggakan kita lebih banyak memikirkan kepentingan orang lain dari kepentingan peribadi menyebabkan kita membesar dengan jiwa masyarakat. Sedang kemewahan menjadikan kita manusia yang sibuk dengan keperluan dan kepentingan diri bahkan kadang-kadang menjadikan rakus walau terhadap harta dan kekayaan orang lain.

0 ulasan: