BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Rabu, 3 Mac 2010

Tanda Hati Di Sayangi Allah



Kehidupan yang kita tempuhi pada saat ini adalah kurniaan Allah swt yang amat berharga dan tinggi nilainya. Sejajar itu sebagai seorang hamba hendaklah kita sentiasa kembali mentaati perintah Allah swt dengan mematuhi suruhan-Nya, menjauhi larangan-Nya, menyerahkan sepenuh ketaatan hanya kepada-Nya dan menjadikan Agama-Nya sebagai satu-satunya cara hidup yang syamil dan kamil. Bagi memenuhi tuntutan ini, maka hati mestilah di ambil berat, di jaga, di kawal, di bentuk, di proses dan di didik dengan sebaik-baiknya.

Hati merupakan bekas yang bersedia menerima apa saja sama ada petunjuk atau kesesatan, kufur atau takwa, maka ia mestilah di jaga dengan sebaiknya agar ia menjadi sihat dan mulia dengan Islam. Hati yang Rabbani akan sentiasa berhubung setiap masa dan ketika dengan Allah dan mematuhi segala perintah-Nya. Di antara tanda yang memperlihatkan dan menunjukkan hidupnya hati yang kita miliki ialah ia sentiasa mengingati Allah swt baik dalam keadaan senang mahu pun susah.

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:
" Di dalam jasad itu ada seketul daging, apabila rosak ia, maka rosaklah badan seluruhnya dan apabila sihat maka sihatlah badan seluruhnya,dia ialah hati."

Untuk melihat dan mengetahui sejauh mana keras atau lembut,kontang atau subur, mati atau hidupnya hati kita terdapat beberapa tanda yang menjadi bukti. Antaranya ialah:
  • Sentiasa mengingati Allah swt dan zikrullah-di dalam erti kata yang luas seperti membaca Al-Quran dan menunaikan ibadat-ibadat yang di perintahkan.
  • Kuat berpegang kepada deen, sentiasa menyampaikan kebenaran di dalam apa saja suasana dan ketika. Untuk mendapat pegangan yang kuat terhadap deen Allah swt bukanlah satu pekara yang mudah malah mesti melalui proses yang betul iaitu berpandukan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw. Pegangan yang kuat sebenarnya merupakan natijah yang lahir dari iman yang mantab dan kukuh."Hati laksana bekas yang paling disukai Allah swt. Ia perlu di proses sehingga menjadi lembut, bersih, kuat pegangan terhadap Deen Allah dan lembut terhadap saudara-saudaranya."
  • Pemilik hati yang takut kepada Allah swt akan menjauhi larangan-Nya serta menjauhkan diri dari pekara yang sia-sia.
  • Bersih dari hasad, marah dan menipu."Di tanyakan Rasulullah saw: Wahai Rasulullah! sipakah sebaik-baik manusia? Jawab Baginda:Setiap orang yang beriman. Di tanya lagi apakah itu? Jawab Baginda: Yang bertakwa, tidak menipu, melampau dan hasad".
  • Tenang dan lapang hati berada di atas sistem Allah swt serta merasa redha, puas dan izzah(mulia) dengannya sepanjang hayat.
Akhir kata, cahaya iman apabila dicampakkan oleh Allah ke dalam hati maka ia akan merasa luas, lapang dan tenang. Sedikanlah bekalan yang boleh menjadikan'Qalban Rabbaniyan" ,merasa puas ,mulia dan yakin terhadap Deen Allah swt.
"Orang-orang yang beriman itu hati mereka menjadi tenteram kerana mengingati Allah. Ingatlah bahawa dengan mengingati Allah itu hati menjadi tenteram".

0 ulasan: