BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Isnin, 5 April 2010

Jangan remehkan kebaikkan kecil


Pada zaman Nabi saw terdapat seorang wanita tua yang kerjanya hanya mengutip sampah di kawasan sekeliling Masjid Nabawi. Wanita ini melakukan kerjanya secara sukarela. Maklumlah itu sahaja yang mampu dilakukan olehnya. Jika hendak berjuang di medan perang pula, tidak di wajibkan keatasnya. Apabila terdapat sampah, pasti dikutipnya. Nabi saw sendiri menyedari kehadiran wanita tua ini dan apa yang dikerjakannya pagi dan petang di masjid itu.

Pada suatu ketika, Nabi saw pulang ke Madinah. Namun baginda tidak lagi melihat wanita tua itu. Nabi pun bertanya kepada para sahabat tentangnya."Dia sudah meninggal dunia' ya Rasul".
"Mengapa tidak kamu khabarkan kepada saya?" tanya Rasulullah kecewa.

Barangkali Sahabat ini beranggapan hal wanita tua itu tidaklah begitu penting. Jadi kematiannya dianggap biasa sahaja. Nabi berasa kecewa dengan sikap Sahabat. Baginda kemudian meminta supaya ditunjukkan kubur wanita tua itu. Nabi pun bersolat ghaib di tepi kubur kerana arwah baru sahaja tiga hari meninggal dunia. Setelah itu Rasulullah saw berdoa dengan doa yang cukup lama tidak sepertimana baginda lakukan ketika menziarahi kubur yang lain. Baginda juga menangis ketika bermohon kepada Allah swt.

Ini memberi pengajaran kepada kita supaya tidak boleh memandang remeh kepada perbuatan atau kebaikan yang di lakukan walaupun kecil. Rasulullah saw mengingatkan bahawa jangan sekali-kali kita menghina kebaikan sekalipun kebaikan itu hanyalah menampakkan wajah yang berseri-seri setiap kali bertemu sesama saudara.

1 ulasan:

Abd Razak berkata...

Salam...

Allah menyembunyikan redha-Nya di dalam kebaikan. Maka jangan meremehkan kebaikan sekecil apapun. Kerana kita tidak akan pernah tahu kebaikan yang mana yang mendapat redha Allah.