BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Ahad, 26 September 2010

ISLAM YANG DI KEHENDAKI


Adalah menjadi arahan Allah swt kepada seluruh muslimin dan muslimat untuk mengikuti syarak yang telah ditetapkan olehNya. Hanya mereka yang mematuhi syarak yang akan memperolehi keuntungan di dunia dan juga di akhirat.

Untuk mengikuti segala syarak yang telah ditetapkan memerlukan kepada matlamat yang terang. Matlamat yang terang ini pula perlu berhubung dengan keimanan kepada Allah swt. Hanya matlamat yang berhubung dengan Allah swt akan membawa kita kepada kejayaan yang sebenarnya.

Seluruh tenaga, masa, fikiran dan wang ringgit yang kita gunakan akan menjadi sia-sia sekiranya matlamat yang ingin kita capai masih terlindung kejelasannya. Hal ini berlaku secara berleluasan dalam realiti kehidupan masyarakat kita hari ini. Dengan membiarkan hal ini berlaku dengan berterusan bererti kita mendedahkan masyarakat kepada kerosakkan demi kerosakkan. Apabila kepincangan dalam masyarakat berterusan melata maka sudah tentulah keuntungan dan kebahagiaan yang kita harapkan akan menghilang.

Untuk melahirkan semula kesejahteraan yang hakiki, kita perlu bertindak daripada sekarang. Jika di amati dan di teliti, kerja-kerja itu amatlah berat. Oleh itu,ia memerlukan kepada keikhlasan dan kesungguhan yang hakiki untuk melaksanakannya secara berterusan. Kesungguhan seperti ini hanya akan ada pada mereka yang jelas dan terang, jalan dan matlamat yang hendak di tuju.

Oleh itu, kita perlu meneliti dan mengikuti semula ajaran Islam yang sebenarnya untuk mencapai matlamat yang jelas dan nyata seperti firman Allah swt yang bermaksud:
"Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah dan janganlah kamu bercarai-berai." (Ali Imran: 103).

Sebenarnya penjelasan telah pun Allah swt berikan kepada manusia sejak awal lagi. Firman Allah swt yang bermaksud:
"Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia itu kecuali untuk beribadah kepada-Ku." (Az-Zariyat: 56).
Kefahaman yang boleh kita dapati mengenai ayat dari surah Az-Zariyat:56 itu sudah jelas dan nyata . Sebenarnya jin dan manusia di ciptakan untuk beribadat semata-mata kepada Allah swt dan sesiapa yang cuai, maka ia sendiri telah memesongkan hakikat sebenar ia dijadikan.

Pengabdian hendaklah dilakukan di mana-mana sahaja dan dalam apa suasana sekali pun. Inilah apa yang sebenarnya dikehendaki oleh Allah swt tetapi kita sebagai seorang hamba selalu lupa dan leka dengan kemewahan duniawi.

Untuk melahirkan pengabdian di mana-mana sahaja dan dalam apa suasana sekalipun bukanlah pekara yang mudah. Tetapi ia juga bukan mustahil jika disemai dengan keikhlasan dan dibajai dengan kesungguhan. Insyaallah, kita akan dapat beramal dengan apa yang Allah swt perintahkan dan meninggalkan segala larangannya.

Kita perlu meletakkan keyakinan bahawa tiada suatu benda pun yang wujud tanpa kekuasaan Allah swt. Tiada sebarang perlakuan pun yang kita lakukan terkeluar daripada pengetahuan Allah swt. Tiada secebis rahsia pun yang Allah swt tidak ketahui. Insyaallah, setiap perjuangan untuk mencapai dan menegakkan Islam, pasti akan di sertai oleh Allah swt.

Untuk menjadi golongan yang memperolehi keuntungan di dunia dan akhirat kita hendaklah berpegang teguh kepada tali (agama) Allah swt. Dengan berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah serta manhaj para sahabat, Insyaalah kita akan selamat di dunia dan akhirat. Sabda Baginda yang bermaksud :
"Aku tinggalkan padamu dua pekara, kalian tidak akan tersesat apabila( berpegang teguh) kepada keduanya iaitu Kitabullah dan Sunnahku. Tidak akan bercerai-berai sehingga keduanya menghantarku ke telaga(syurga)." (Di sahihkan al-Albani dalam kitab Sahihul Jami').