BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Ahad, 10 Oktober 2010

CANTIK DI MATA CANTIK DI HATI

Pepatah menyebut 'dari mata turun ke hati' ia membawa maksud apa yang dipandang akan memberi kesan pada hati. Ini juga boleh di kaitkan dengan keindahan dan kecantikan seorang wanita. Jesteru itu, ajaran Islam memberi kaedah terbaik dalam menjaga dan memelihara kecantikan seorang wanita. Untuk itu, wanita Islam disyariatkan supaya berpakaian menutup aurat.

Wanita yang menutup aurat bukan sahaja memberi impak baik pada dirinya sendiri tetapi juga pada orang lain. Manfaat untuk diri sendiri, dia akan terhindar daripada di ganggu. Terhadap orang lainpula, ia akan menyejukkan pandangan hati orang yang melihatnya, di samping akan timbul rasa hormat pada wanita itu.

Fitnah syahwat yang paling besar di alam ini adalah fitnah wanita sebagaimana yang terdapat di dalam firman Allah swt yang bermaksud:
" Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang di ingini, Iaitu wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik(syurga)." (Ali Imran :14)

Untuk itu Allah swt memerintahkan para wanita menutupi seluruh tubuhnya yang merupakan perhiasan kecuali yang biasa ditampakkan dengan mengenakan tudung yang dapat menutupi seluruh dadanya sebagaimana firman-Nya yang bermaksud:
"Dan janganlah mereka menampakkan perhiasanya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung kedadanya." (An-Nuur: 31)

Dengan ditutupinya seluruh perhiasan seorang wanita maka akan menyempitkan ruang bagi lawan jenisnya untuk mengarahkan pandangannya atau menikmatinya dengan pandangan yang tidak wajar kerana pandangan seperti ini adalah salah satu jalan menuju kepada perzinaan yang disebut dengan zina mata, sebagaimana hadis dari Abu Hurairah ra dari Nabi saw bersabda yang bermaksud:
"Telah dituliskan terhadap anak Adam bagiannya dari zina dan bukan mustahil ia akan tertimpa olehnya. Zina mata adalah pandangan, Zina telinga adalah mendengar, zina lisan adalah berbicara, zina tangan adalah memegang, zina kaki adalah melangkah dan hati memiliki kecenderungan serta harapan yang kemudian dituruti atau diingkari oleh kemaluan." (HR. Muslim)

Tetapi amat menyedihkan, kerana pada hari ini masih ramai para wanita yang tidak memahami tentang aurat yang harus di jaga dan ditutupi olehnya dari pandangan umum.Terdetik di hati ana untuk menyampaikan sedikit pesanan dan peringatan untuk kaum hawa yang bergelar muslimah berkenaan dengan aurat ini semuga dapatlah sama-sama kita renungkan dan ambil iktibar untuk memperbaiki amalan diri kita sementara Allah swt masih lagi memberi kesempatan untuk kita mecari redha-Nya. Kesilapan yang kerap para wanita lakukan tentang aurat adalah

  1. Menganggap aurat itu adalah memakai tudung sahaja.
  2. Bertudung tetapi ber'T-Shirt berlengan pendek.
  3. Bertudung tetapi bajunya berkain terbelah.
  4. Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memeparkan bentuk kawasan-kawasan yang mudah menggoda.
  5. Bertudung tetapi menampakkan jambulnya seperti pundak unta.
  6. Bertudung tetapi hanya memakainya untuk ke pejabat dan sekolah sahaja.
  7. Bertudung tetapi hujung tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.
  8. Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh dilihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.
Ini berlaku kerana sebahagian wanita menyangka bahawa menutup aurat itu adalah hanya menutup rambut sahaja tetapi ia adalah tidak benar sama sekali ia dapat di fahami dari firman Allah swt dari surah An-Nuur ayat 31 yang bermaksud:
"Hendaklah mereka melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHKAN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR,"

Hikmah lain dari perintah menutup aurat ini adalah sebagai ciri khas dan identiti seorang wanita muslimah di bandingkan dengan wanita-wanita non muslim sebagaimana firman-Nya yang bermaksud:
" Hai Nabi, Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka." yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk di kenal,kerana itu mereka tidak di ganggu dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Al-Ahzab : 59)

Wahai para wanita muslimah sekelian ingatlah sesungguhnya Allah itu Maha Adil dan Maha Pengasih, marilah kita bersegera untuk mendapatkan kasih sayangNya dengan mentaati segala suruhanNya dan menjauhi segala laranganNya. Ingatlah, bahawasanya Nabi Muhammad SAW melihat banyak kaum wanita yang di seksa di dalam neraka sewaktu perjalanannya di malam israq miqrad jadi, marilah kita bersama-sama berusaha untuk menjauhkan diri dari terjerumus ke dalam api neraka. Yakinlah bahawa Allah itu benar, RasulNya juga benar, Syurga dan neraka juga benar.

1 ulasan:

Abd Razak berkata...

Salam...

Moga sihat hendaknya..

Jaga tertib sebagai seorang wanita.
Jaga diri dan maruah sebagai wanita Islam.
Barulah nampak Islam itu indah dan cantik
kerana indah dan cantiknya akhlak yang
menghiasi peribadi wanita muslimah.