BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pengunjung

Khamis, 19 November 2009

IBADAH KORBAN

Selamat manyambut hari raya Aidil Adha atau lebih dikenali sebagai hari raya korban kepada para muslimin dan muslimat semua.


Marilah kita berkorban harta dan wang ringgit yang kita ada untuk melakukan ibadah korban yang di wajibkan kepada semua orang-orang yang beriman( yang akil dan baligh) dan mampu melaksanakannya di setiap kali menjelangnya 'iedul Adha (hari raya korban).Ibadah korban telah disyariaatkan oleh Allah swt sejak zaman Nabi Ibrahim as. Bagindalah orang pertama yang melakukan ibadah korban sebagaimana yang di ceritakan di dalam Al- Quran dan hadis.


Setelah Nabi Muhammad saw berhijrah ke Mdinah, maka syariat berkorban diperintahkan semula oleh Allah kepada Nabi-Nya dan kepada setiap umat Islam yang berkemampuan terutama ketua keluarga.Mereka telah di perintahkan oleh Allah agar mengikut agama atau syariat Nabi Ibrahim as,antaranya ialah dengan menyembelih binatang korban disetiap menjelangnya Hari Raya Korban sebagaimana yang difirmankan oleh Allah swt yang bermaksud:
"Kemudian Kami wahyukan kepadamu(Muhammad): Ikutlah agama Ibrahim seorang yang hanif(yang berdiri teguh atas jalan yang benar) dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan" (An-Nahl ayat 123).


Perintah Allah swt pada ayat ini menurut sebahagian ulama, ia menunjukkan akan wajibnya berkorban, sebagaimana Nabi Ibrahim sanggup menyembelih anak kesayangannya kerana mentaati dan menunaikan perintah Allah swt.


Jika Nabi Ibrahim as sanggup mengorbankan anaknya yang tersayang kerana mentaati perintah Allah, dan anaknya Nabi Ismail as pula sanggup mengorbankan nyawanya yang tidak ternilai kerana taat, cinta,tunduk dan ketakwaannya kepada Allah dengan menunaikan perintah dan seruan-Nya dengan penuh keyakinan dan kesabaran walaupun mengorban jiwa dan raganya.


Maka fikirlah wahai orang-orang yang beriman! Di manakah bukti cinta kita sebagai seorang hamba Allah yang mengaku beriman terhadap Rabbnya jika tidak sanggup melakukan pengorbanan walaupun hanya sekali setahun. Mengapa seorang hamba yang mengaku beriman kepada Allah swt tidak sudi dan rela mengorbankan sedikit sahaja dari hartanya dengan menyembelih seekor binatang korban disetiap menjelangnya 'Iedul Adha?. Dari Zaid bin Arqam beliau berkata yang maksudnya:
"Dari Zaid bin Arqam, aku atau mereka bertanya: Wahai Rasulullah, dari manakah(syariat) berkorban itu? Baginda menjawab: Ia adalah merupakan sunnah ayahmu Ibrahim. Mereka bertanya lagi, apakah yang kami perolehi dari berkorban itu? Baginda menjawab: Pada setiap bulu ada satu kebaikan. Mereka seterusnya bertanya, bulu dari bulu-bulu binatang korban itu ada kebaikannya? Baginda menjawab: Pada setiap bulu dari bulu-bulu itu ada kebaikannya" (Hadis riwayat Ahmad dan Ibnu Majah).


Wahai saudaraku muslimin dan muslimat yang di kasih dan disayangi kerana Allah marilah kita berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan yang Allah swt akan membalas amal kebaikkan seseorang yang beriman itu dengan syurga yang seluas langit dan bumi, yang telah disediakan untuk orang-orang yang beriman, bertakwa dan beramal soleh.


Semoga apa yang di tuliskan ini dapat memberi manfaat untuk diri sendiri, para muslimin muslimat dan para pencinta ilmu yang di muliakan kerana memandangkan ramainya umat Islam yang meninggalkan ibadah korban walaupun mereka ada kemampuan dan rezeki untuk melakukannya. Sebagai seorang hamba yang beriman yang mengaku taat dan setia maka perlulah berusaha untuk berkorban setelah diberi kemampuan dan rezeki untuk melaksanakannya.


Ingatlah! Tidak akan di capai kebaikkan yang diinginkan oleh seseorang, kecuali ia mengorbankan untuk Allah apa yang paling di cintai kerana Allah swt telah berfirman yang maksudnya:
"Sekali-kali kamu tidak akan mencapai apapun kebaikan, sehingga kamu membelanjakan apa yang paling kamu cintai" (Ali Imran:92).

2 ulasan:

shaniza berkata...

Salam..
Selamat Menyambut Hari Raya Korban..
Buat korban tak tahun ni?

sekuntum mawar berduri berkata...

Salam...

Selamat hari raya semuga Allah terima amal kamu dan juga amal kami.
Insyaallah,akan berkorban dgn seekor kambing.